Monday, March 15, 2010

1.Bagaimanakah cara memohon untuk mengikuti Program Matrikulasi KPM?
Borang permohonan hanya boleh dipohon melalui sekolah dengan membuat bayaran di
Bank Simpanan Nasional (BSN) RM10.00 bagi permohonan secara manual
(menggunakan Borang OMR) atau RM6.00 bagi permohonan melalui internet.
2.Berapakah yuran pendaftaran Program Matrikulasi KPM 
   bagi sesi 2007/2008?
Kadar yuran Pendaftaran Matrikulasi KPM bagi sesi 2007/2008 ialah RM250.00 bagi
Jurusan Sains dan RM242.00 bagi jurusan Perakaunan (Program Satu Tahun - PST).
Kadar yuran pendaftaran bagi tahun pertama Program Matrikulasi KPM (Program Dua
Tahun - PDT) sesi 2007/2009 ialah RM190.00 
3.Bilakah tarikh tutup permohonan Program Matrikulasi 
   KPM?

Video-Shows


Tarikh tutup permohonan pada bulan Oktober. Tarikh tutup permohonan pada tahun ini
pada 10 Oktober 2007. Tarikh tutup pada tahun lepas pada 20 Oktober 2006.

4.Bagaimanakah proses pemilihan pelajar dibuat?
Pemilihan pelajar dibuat berdasarkan meritokrasi dan keputusan SPM calon yang layak
dan telah membuat permohonan sebelumnya.

5.Adakah saya dikenakan denda jika berhenti daripada pengajian?
Pelajar yang berhenti daripada Program Matrikulasi KPM akan didenda mengikut dasar
pelanggaran perjanjian pelajar KECUALI mereka yang berhenti kerana:
1.  Mendapat tawaran Bahagian Pendidikan Guru (kursus dalam dan luar negeri).
2.  Mendapat tajaan agensi kerajaan ke luar negeri.
3.  Menerima tawaran Asasi Sains UM.
4.  Menerima tawaran Asasi Sains Pertanian UPM.
5.  Menerima tawaran Asasi Undang-Undang UiTM - KPM.
6.  Menerima tawaran Pra Ijazah Perubatan dan Farmasi UiTM.
7.  Menerima tawaran Asasi Perubatan dan Farmasi UIA.
8.  Menerima tawaran Tamhidi Perubatan dan Farmasi - Uni. Sains Islam Malaysia. 
9.  Masalah kesihatan dengan disokong laporan pegawai perubatan kerajaan.

6.Di manakah Program Matrikulasi KPM dijalankan?
 Program Matrikulasi dijalankan di sembilan(9) buah kolej matrikulasi KPM 
dan dua(2) buah kolej Mara seperti berikut:
Kolej Matrikulasi Melaka
Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Kolej Matrikulasi Pulau Pinang
Kolej Matrikulasi Perlis

Kolej Matrikulasi Labuan
Kolej Matrikulasi Johor
Kolej Matrikulasi Perak
Kolej Matrikulasi Kedah
Kolej Matrikulasi Pahang
Kolej Matrikulasi Kuala Nerang
Kolej Matrikulasi Kulim 

7.Bolehkah saya memohon pertukaran kolej pengajian yang telah ditawarkan
kepada saya?
Pelajar  telah  diberi  peluang  membuat  3  pilihan  kolej  semasa  mengisi  borang
permohonan. Walau  bagaimanapun penempatan  kolej  tersebut  tertakluk kepada  logistik
dan pentadbiran. Sehubungan dengan itu, calon tidak dibenarkan bertukar kolej.

8.Di  manakah  saya  boleh  menyambung  pengajian  setelah  lulus  Program
Matrikulasi KPM?
Pelajar  boleh  menyambung  pengajian  di  mana-mana  IPTA  dalam  dan  luar  negara
berdasarkan kelulusan (PNGK - Purata Nilai Gred Kumulatif) yang diperolehi.

9.Bilakah  keputusan  permohonan  masuk  ke  Program  Matrikulasi  KPM  akan
diketahui?
Pada  kebiasaannya  keputusan  permohonan  masuk  ke  Program Matrikulasi  KPM  akan
diketahui selepas kira-kira sebulan keputusan SPM diumumkan.

10.Bilakah tarikh pelajar mendaftar di kolej-kolej matrikulasi?
Tarikh  pendaftaran  pelajar  biasanya  pada  pertengahan  bulan Mei.  Tarikh  pendaftaran
bagi tahun ini ialah pada 14 Mei 2007 bagi Program Satu(1) Tahun dan 18 Jun 2007 bagi
Program Dua(2) Tahun.
 
11.Bilakah  borang  permohonan  Program  Matrikulasi  KPM  akan  diedarkan  di
sekolah?
Borang permohonan Program Matrikulasi KPM pada tahun ini akan diedarkan di sekolah
mulai awal  bulan Ogos  sehingga  tarikh  tutup permohonan  iaitu pada 10 Oktober 2007
(Surat makluman ke sekolah berserta borang pesanan diedar pada bulan Mei).

12.Bolehkah pelajar yang tidak mengambil mata pelajaran Matematik Tambahan
dalam SPM memohon jurusan Perakaunan (M003)?
Pelajar perlu mengambil mata pelajaran Matematik Tambahan dalam SPM bagi
memohon jurusan Perakaunan dan juga Sains

13.Mengapa pelajar gagal dalam permohonan Program Matrikulasi KPM
walaupun mendapat keputusan SPM yang cemerlang?
Biasanya  pelajar  gagal  dalam  permohonan Program Matrikulasi KPM  sebab  keputusan
mata pelajaran SPM yang cemerlang itu tidak termasuk mata pelajaran yang diambil kira
bagi  Program  Matrikulasi  seperti  Matematik,  Matematik  Tambahan  dan  dua(2)  mata
pelajaran  sains  terbaik  daripada  Kimia  /  Fizik  /  Biologi  /  Mata  Pelajaran  Teknik

(Pengajian Kejuruteraan Awam/ Pengajian Kejuruteraan Mekanikal/ Pengajian Elektrik
& Elektronik/ Teknologi Kejuruteraan/ Lukisan Kejuruteraan) (bagi  jurusan sains). Bagi
Jurusan Perakaunan pula mata pelajaran  yang diambil kira  ialah Matematik, Matematik
Tambahan dan dua (2) mata pelajaran terbaik daripada Prinsip Perakaunan/ Perdagangan/
Fizik/ Kimia/Biologi/ Sains Tambahan/ Mata Pelajaran Teknik  (Pengajian Kejuruteraan
Awam/ Pengajian Kejuruteraan Mekanikal/ Pengajian Elektrik & Elektronik/ Teknologi
Kejuruteraan/ Lukisan Kejuruteraan)

14.Bagaimanakah  cara  membuat  permohonan  rayuan  bagi  Program Matrikulasi
KPM?
Pelajar boleh datang sendiri ke Bahagian Matrikulasi KPM untuk mengisi borang rayuan
atau  menulis  surat  permohonan  rayuan.  Salinan  keputusan  SPM  yang  disahkan  perlu
dilampirkan bersama-sama surat rayuan.

 15.Bagaimanakah saya dapat mengetahui keputusan rayuan tersebut?
Anda boleh menghubungi BMKPM melalui talian telefon pejabat atau talian bantuan atau
dalam  laman  web  KPM.  Hanya  pelajar  yang  berjaya  sahaja  akan  dihubungi.  Hanya
pelajar  yang  berjaya  akan  dihubungi.  Pelajar  yang  tidak  mendapat  sebarang  maklum
balas 2 minggu selepas 14 Mei 2007dianggap gagal

1 comments:

shore said...

HARI BAIK KANAK-KANAK IPH MAIAYSIA

TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KESALAHAN DIPERLUKAN firma pinjaman Albaker. Saya SANGAT SANGATKAN HARI INI DAN ALLAH ALLAH.
,
Nama saya Abdullah Saya dari bandar Sepang saya telah mencari syarikat pinjaman asli selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: (albakerloanfirm@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
(albakerloanfirm@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Seketika hubungi (albakerloanfirm@gmail.com) hari ini dan dapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman Albaker untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
 Pastikan anda menghubungi firma pinjaman Albaker untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.

Post a Comment

Peluang Keemasan




-Tak Perlu Beli Stok


-Tak Perlu Belian Maintain


-Komisyen Tinggi


-Masa kerja Fleksible


-Pelbagai Bonus/ Insentif