Sunday, March 21, 2010


Salam..

Dalam kebosanan petang tadi,saya melayari beberapa web universiti di Malaysia. Saya terview pulak web KUIN(Insaniah).Kolej ini terletak di Alor Setar,Kedah dan ditadbir oleh kerajaan negeri Kedah.



Saya melihat sedikit kelainan dalam subjek-subjek yang diajar dalam setiap semester di KUIN ini.Saya kira eloklah kita berkongsi sedikit informasi yang bagi saya amat berguna ini..

Jom kita tengok..Saya mengambil contoh Fakulti Kejuruteraan,Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan(Elektronik)





Kalau kita teliti subjek dalam semester-semester jurusan ini,kita tengok ada subjek-subjek elektif seperti Bahasa Arab,Tajwid,Pengajian Al-Quran. Saya merasa terharu/gembira kerana KUIN memperkenalkan sistem pembelajaran yang menitikberatkan dunia dan akhirat.

Bagi saya,adalah begitu penting mahasiswa ini diajar supaya membaca Al Quran dengan tajwid dan makhraj yang betul mengikut apa yang di sampaikan oleh Rasulullah SAW.Dengan membaca Al Quran dengan betul maka solat kita juga sempurna,dan seterusnya solat akan mencegah kemungkaran. Secara tidak langsung maksiat di Malaysia akan dapat dikurangkan!.

“Bacalah apa yang Telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan Dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar. dan Sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Ankabut (29): 45)

Seterusnya kita lihat pula subjek-subjek dalam fakulti dan jurusan yang sama,tapi di Universiti Kebangsaan Malaysia...

Tidak ada satu semester pun mengajar tentang islam atau sekurang-kurangnya ilmu tajwid.! Bagaimana Malaysia akan menglahirkan individu yang takutkanlah,cemerlang dunia dan akhirat apabila aspek rohani,agama tidak dititikberatkan dalam pembelajaran mahasiswa di UKM?

Dari kelalaian sistem pendidikan inilah sedar atau tidak,Malaysia telah melahirkan profesional yang berkaliber tetapi lupakan Allah. Tidak perlu kita hairan kalau ada yang mengambil rasuah,minum arak di majlis perkahwinan ataupun tertidur di kasino.!

Memang betul,tidak semua mahasiswa UKM jahat,dan tidak semua mahasiswa UKM atau IPTA lain baik,tapi sekurang-kurangnya kita berharap kerajaan dapat mengambil inisiatif untuk melakukan perubahan dalam sistem pendidikan di negara kita,supaya IPTA dan IPTS negara kita dapat melahirkan golongan profesional yang pintar tapi hatinya sentiasa takutkan Allah.

Semoga golongan pendidik dan golongan pentadbir Malaysia dapat mengeluarkan sebuah idea dan pembaharuan agar sistem pendidikan kita lebih berdaya maju tetapi dalam waktu yang sama tidak meninggalkan ilmu-ilmu yang mengingatkan kita kepada hari akhirat.

Sebagai penutup,tulisan saya ini bukanlah bermaksud untuk menghina atau menguris hati penuntut-penuntut UKM,tapi sebuah mesej hendak disampaikan kepada orang yang mempunyai kuasa..

Nota:Kritikan dan saran amatlah dialu-alukan untuk artikel ini..:)

http://afe87.blogspot.com

2 comments:

Anonymous said...

yes!!kuin is the best...

Anonymous said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

Post a Comment

Peluang Keemasan




-Tak Perlu Beli Stok


-Tak Perlu Belian Maintain


-Komisyen Tinggi


-Masa kerja Fleksible


-Pelbagai Bonus/ Insentif