Wednesday, March 10, 2010

Memandangkan Fasa Kedua UPU telah pun dibuka ramai pening kepala .

Aku tau ramai yang tak faham kan kan benda tu . Macam mana kan kan ? So, aku nak membantu kalian lah ape yang aku tahu . Meh mak terangkan.

First of all, pergi lah kat http://upu.mohe.gov.my/ dan klik link Lepasan SPM/Setaraf.
Isi lah maklumat diri korang. Yang paling penting, isi korang punya ID UNIK tu. Ada lagi tak ? Jangan hilang ID tuh. Tau tau ! PASTIKAN KORANG DAH PUN MENGISI FASA PERTAMA !
Syafiq
WEYH...
11:54Khatijah
pe
11:54Syafiq
pilihan jurusan tu bnyak gile pilihan
pastu kod dpan die lain2
tp jurusan same
11:54Khatijah
kod tu
11:54Syafiq
ape beza nye??
11:55Khatijah
mewakili u
code mewakili U
11:55Syafiq
camne nk tau??
Syafiq Azali tanya aku apa makna code kat depan tuh. Kod tersebut mewakili Universiti . Camne nak tau U mana mewakili huruf apa ? Meh aku tunjuk .
 

Nampak tak benda-benda tuh? Nampak kan ? Korang boleh pilih U dan kursus yang korang suka berdasarkan kepada HURUF yang ada kat depan tu.Faham tak ? Kan bila korang nak buat pilihan , macam aku buat semalam , korang nampak tak ade huruf dan nombor kan depan kursus tuh. Itu lah yang aku maksudkan. For sure korang nak pilih U yang korang minat, bukan pakai hentam je kan kan ? 

Kalau nak tahu lebih lanjut klik link ni.

 
Ni aku punya jangan kacau! haha xD .

Basically benda ni memang pening sikit . 

Sekarang aku bagitau info yang aku dapat dari budak MRSM . 

Semasa korang membuat pilihan U dan kursus, aku pasti korang akan nampak tanda "#" kat sebelah kursus tuh . Itu bermakna, kursus yang ada temuduga. Okay ? Faham dah ? # = Temuduga/Interview .


Antara perbualan aku dengan budak MRSM . Sekarang dah faham ? 



Senarai Kursus yang ada TEMUDUGA. Faham ?

Program Tamhidi USIM adalah merupakan program lulusan lepasan SPM yang bertujuan menyediakan calon untuk peringkat Ijazah Pertama. Tamhidi adalah satu perkataan Arab yang bermaksud 'Persediaan ' sebagaimana istilah 'Matrikulasi' di Kementerian Pelajaran Malaysia dan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, 'Asasi' di Universiti Malaya, 'Tahun Asas' di Universiti Teknologi Malaysia atau serupa dengan program pra-universiti (STPM, HSC atau A’ Level). 
Info dari USIM .  Kalau korang perasan ada TAMHIDI tu. Benda ni lah. HUHUHU .

Syarat Khas Program ; Link . Untuk kelayakan lah. Ala faham2 lah cmne . bukak je benda nih.

Okay baiklah , aku rasa sesi pembelajaran kita hari ini sudah tamat. Sebarang pertanyaan boleh berjumpa saya di Facebook.com. Harap maklum.

Weyyy jangan tanya aku nak ambil course apa, korang yang nak belajar bukan aku. Kalau tanya U aku boleh jawab lah. Pilihan aku UTM, UiTM dan UIAM :) Harap maklum. 

Aku belum submit lagi borang ni. Bila korang dah submit, seeloknya print . Tau!

Bye bye , takpe lambat lagi nak submit benda tu. Ada 56 hari lagi(pada waktu sekarang,12.37 pm . Tuesday).

Okay ? 

Good Luck ! :) 

Ini kalau korang nak lebih info untuk kursus apa yang korang nak kat UiTM berdasarkan Keputusan Peperiksaan korang . Klik link ini .

Dengar nasihat pakar ; Cousin aku .
"first thing first, pilih apa yang kau suke. ko nak pk market keje? TAK PAYAH. sbb: 
1) silap-silap kau tak kerja pun bidang kau. aku amek hybrid degree: engineering slash multimedia slash IT tp skang jadi information analyst. lain gile
2) konon nak keje ikot market lps tu kau tak suke. lps tu kau stress. lps tu rambut tade. nak ke?
3) kau keje ikot market. pegi keje pukol 8 pg, balik kol 9mlm dan kau BENCI pekerjaan tu. kalo ko dah rasa, baru kau tau yg duit tidak akan mampu membayar segala-galanya. 
4) konon nak keje ikot market lps tu lulus cukup-cukup mkn. sgt rugi. SGT RUGI. kalau ko amek apa yg kau suke, insyaAllah kau excel, bole dpt scholarship utk setelkan Master's ngan PhD. kau kata takde job on the market? belajar la sampai jadi pensyarah. sampai gaji RM14k (at least. aku tau ade org earn this much of money)
jadi, skang ko pilih la ko nak amek apa yg kau suke atau apa yg kau minat. bile dah jadi mcm aku, menyesal pun sudah tidak berguna. series ko tak payah la susah-susah nak predict ape akan jadi 4 thn lagi masa ko belajar ke hape. tak penting semua tu. 
kalo ko rsa teknologi makanan gempak, memang pun. kita dah ada genetically-engineered food for example. kalau ada renewable energy (dan kau hebat), amek la sbb seluruh dunia dah mule cari sources utk renewable energy. 
siries kalo ade peluang aku nak amek English. literature ke hape ke. pedulik la org kata aku jadi cikgu sejarah je padahal keje aku skang pon bole pakai degree pape pon. 
insyaAllah Tuhan tu yg menentukan keje kite. tak payah la pk job market."


Terima kasih yang tidak terhingga :) Ini aku amik dari comment untuk entri yang kepala aku nak pecah tuh :)  



Pautan ; http://ohmalaysia.com/blog/2010/01/14/untuk-lepasan-spm-2009/ ; banyak info untuk lepasan SPM boleh didapati di web ini .

1 comments:

shore said...

HARI BAIK KANAK-KANAK IPH MAIAYSIA

TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KESALAHAN DIPERLUKAN firma pinjaman Albaker. Saya SANGAT SANGATKAN HARI INI DAN ALLAH ALLAH.
,
Nama saya Abdullah Saya dari bandar Sepang saya telah mencari syarikat pinjaman asli selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: (albakerloanfirm@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
(albakerloanfirm@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Seketika hubungi (albakerloanfirm@gmail.com) hari ini dan dapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman Albaker untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
 Pastikan anda menghubungi firma pinjaman Albaker untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.

Post a Comment

Peluang Keemasan




-Tak Perlu Beli Stok


-Tak Perlu Belian Maintain


-Komisyen Tinggi


-Masa kerja Fleksible


-Pelbagai Bonus/ Insentif