Friday, January 11, 2013

Dalam banyak cloud hosting yang ditawarkan secara percuma, Dropbox merupakan cloud hosting yang menawarkan servis yang terbaik dan merupakan servis pilihan peribadi saya selain Box dan SkyDrive. Walau bagaimanapun, 2GB storage space yang ditawarkan kepada pemilik akaun percuma adalah terlalu kecil jika dibandingkan dengan Box (5GB) dan SkyDrive (25GB).
Dropbox

Kelebihan Dropbox;

  • Android (phone & tablet), iOS (iPhone & iPad), Blackberry compatible,
  • Desktop Installer untuk Windows, Mac & Linux,
  • Proses sync yang dilakukan secara background,
  • Akses di mana sahaja asalkan ada sambungan internet,
  • Perkongsian pelbagai jenis fail dan lain-lain.
Disebabkan kelebihan servis yang ditawarkan oleh Dropbox, saya akan kongsikan beberapa trick untuk dapatkan extra space dari Dropbox (legit).Walau bagaimanapun, anda perlu sign up untuk dapatkan free akaun terlebih dahulu.

1. Sign Up Dropbox Free Akaun (2GB)

  1. Sekiranya berminat, anda boleh mendaftar Dropbox DI SINI.
  2. Selesai proses pendaftaran, anda akan diberikan 2GB storage space secara percuma.
  3. Download dan install Dropbox untuk PC, Mac atau Linux. (desktop)
  4. Download dan install aplikasi Dropbox untuk Android, iOS dan Blackberry untuk peranti anda.
  5. Proses perkongsian dan synchronize fail dapat dilakukan dengan drag and drop (background process) tanpa menggaggu urusan anda.

2. Synchronize Dropbox Dengan Facebook & Twitter (extra 640MB)

Untuk mendapatkan extra space 640MB, anda hanya perlu lakukan 5 task mudah seperti follow Dropbox melalui Facebook & Twitter, Tweet dan lengkapkan ruangan “I love Dropbox because… “. Task ini boleh dilakukan di Dropbox Free Page.

Dropbox Free Page

3. Invite Rakan – Rakan Anda (extra 250MB/user)

Kongsikan referral links anda dengan rakan-rakan anda samada di Facebook atau Twitter. Anda akan diberikan extra space 250MB bagi setiap yang mendaftar melalui link anda (maksimum 8GB).
Bagi yang memiliki akaun email .edu, anda akan diberikan extra space 500MB bagi setiap rakan yang anda refer (maksimum 16GB).

4. Dropbox Beta Release (500MB – maksimum 5GB)

NOTE : Hanya untuk pengguna Windows sahaja.
Ini yang paling saya suka dan telah terbuksi berfungsi dengan baik. Rujuk screenshot di bawah.
 
 
Dropbox Extra Space

Buat masa ini, Dropbox banyak melakukan proses Beta Release (Desktop Tester) untuk Windows platform. Untuk menarik ramai tester, mereka menawarkan extra space 500MB – 5GB secara percuma kepada tester yang memuatnaik photo dan video ke akaun Dropbox. Anda akan diberikan 500MB tambahan bagi setiap 500MB fail yang anda upload ke akaun Dropbox.
Pada asalnya, proses ini hanya boleh dilakukan menerusi smartphone sahaja. Walau bagaimanapun, kerja-kerja memuatnaik fail yang bersaiz besar dari smartphone adalah leceh dan mengambil masa yang agak lama. Jadi, trick bagi membolehkan proses muatnaik dilakukan dari desktop anda boleh dilakukan menerusi cara berikut;

Anda memerlukan;

  1. Thumbdrive atau External Drive (minimum 500MB – 5GB),
  2. Dropbox beta version 1.3.23 (DOWNLOAD DARI SINI) atau dari Dropbox Forum Site Untuk Latest Version,
  3. Windows PC,
  4. Photo atau video yang secukupnya.

Langkah 1

Download dan Install Dropbox Beta Tester.

Langkah 2

Wujudkan New Folder di Thumbdrive atau External drive anda dan namakannya “DCIM” dan simpan photo atau video yang bersaiz minimum 500MB. Setelah selesai, Disconnect thumbdrive atau external drive dari PC.

Langkah 3

Right Click icon Dropbox di Taskbar Windows anda -> Preferences -> General -> Camera Upload -> Click Change Autoplay Setting -> setkan AutoPlay untuk Pictures dan Video Files kepada Import Pictures and Videos using Dropbox -> Save -> Apply.
Dropbox AutoPlay Setting

Langkah 4

Connect thumbdrive atau external drive ke PC dan Autoplay  menu akan popup. Pilih Import Pictures and Videos using Dropbox. Proses upload akan dilakukan secara background dan anda akan mendapat makluman setiap kali extra space anda sudah bertambah.
Okay, selesai. Selamat berjaya!

Sumber Asal : http://mobilityworlds.com/

0 comments:

Post a Comment

Peluang Keemasan




-Tak Perlu Beli Stok


-Tak Perlu Belian Maintain


-Komisyen Tinggi


-Masa kerja Fleksible


-Pelbagai Bonus/ Insentif